Wanneer jij op vakantie gaat of zaken doet in het buitenland, wil je natuurlijk dat je mobiele internet goed werkt. Helaas kan het voorkomen dat jouw 4G-verbinding niet werkt als je de landsgrenzen overgaat. Dit kan voor behoorlijk wat frustratie zorgen, vooral als je afhankelijk bent van internet om contact te houden met vrienden, zakenpartners of familie. We gaan dieper in op waarom 4G in het buitenland mogelijk niet werkt en wat je kunt doen om dit probleem op te lossen.
Werkt 4G buitenland niet?
“Als jij op reis bent en merkt dat jouw 4G verbinding niet werkt, kan dat erg vervelend zijn. Gelukkig zijn er verschillende oplossingen die je kunt proberen om weer verbonden te worden.”
1. Zet roaming aan
Misschien staat je roaming niet aan en kun je daarom geen verbinding maken met 4G buitenland. Ga naar de instellingen van je telefoon en zoek naar ‘mobiel netwerk’ of ‘netwerkinstellingen’ om de optie te vinden om je roaming aan te zetten. Let op: dit kan extra kosten met zich meebrengen.
2. Controleer je telefooninstellingen
Het kan gebeuren dat onjuiste instellingen je telefoon dwingen om verbinding te maken met langzame netwerken. Om dit te voorkomen moet je controleren of je APN-instellingen goed staan ingesteld en of je telefoon staat ingesteld op ‘LTE Preferred’ of ‘LTE Only’.
3. Reset je netwerkinstellingen
Wanneer je telefoon verbinding kan maken maar het 4G-bereik blijft zwak of je hebt helemaal geen internetverbinding, dan is het mogelijk dat dit aan de netwerkinstellingen ligt. Hiervoor klik je op ‘Instellingen’, vervolgens op ‘Systeem’ en daarna ‘Reset Opties’. Kies in de lijst ‘Reset Wi-Fi, mobiele netwerken en Bluetooth’.
4. Schakel je telefoon uit en weer in
Het opnieuw opstarten van je telefoon kan helpen om problemen met de verbinding op te lossen. Dit is vooral effectief als je jouw 4G-bereik eerder wel had. Start je telefoon opnieuw op en wacht even tot alles opgestart is.
5. Update de software van je telefoon
De software-update van je telefoon kan ook een van de redenen zijn dat 4G niet werkt. Controleer of er nieuwe updates zijn en voer deze uit. Het kan ook zijn dat de software-update de instellingen van je telefoon terugzet naar de standaardinstellingen, wat het probleem kan verhelpen.
6. Neem contact op met je provider
Als non van bovenstaande opties werken, neemt dan contact op met je provider. Het kan zijn dat er een storing is of dat er problemen zijn met je accountinstellingen. Zij kunnen dit snel voor je oplossen en je helpen om weer verbinding te krijgen met het 4G netwerk in het buitenland.
Waarom 4G buitenland niet werkt
Je hebt roaming uitgeschakeld.
Je hebt geen roaming-data-abonnement.
Je hebt geen verbinding met een compatibel 4G-netwerk.
Je hebt geen dekking voor 4G in het buitenland.
Je hebt een verouderde of onjuiste telefooninstelling.
Je hebt een instabiele verbinding.
Je hebt overschreden data limieten.
Je hebt een geblokkeerde simkaart.
Je hebt geen signaal van je provider ontvangen.
Je simkaart is beschadigd of verlopen.
- Roaming is uitgeschakeld.
- Je hebt geen roaming-data-abonnement.
- Je hebt geen verbinding met een compatibel 4G-netwerk.
- Je hebt geen dekking voor 4G in het buitenland.
- Je hebt een verouderde of onjuiste telefooninstelling.
- Je hebt een instabiele verbinding.
- Je hebt overschreden data limieten.
- Je hebt een geblokkeerde simkaart.
- Je hebt geen signaal van je provider ontvangen.
- Je simkaart is beschadigd of verlopen.
Wie kan helpen?
Als je je in het buitenland bevindt en je 4G-verbinding niet werkt, kan dit erg frustrerend zijn. Gelukkig zijn er een aantal personen en bedrijven die je kunnen helpen.
1. Je mobiele provider
Als je in het buitenland bent, moet je mobiele provider je 4G-netwerk overzetten naar een roaming-netwerk. Als dit niet goed is gedaan, kan je 4G-verbinding niet werken. Contacteer je mobiele provider en leg het probleem uit. Zij kunnen je assisteren om je 4G-verbinding weer aan de gang te krijgen.
2. De klantenservice van de fabrikant
Als je een klein technisch probleem ervaart, kan de klantenservice van de fabrikant van je telefoon je helpen. De medewerkers kunnen met je meekijken en proberen om het probleem op te lossen. Je kunt de klantenservice vaak per telefoon, mail of chat bereiken.
3. Een lokale telefoonwinkel
Als je dringend hulp nodig hebt, is het verstandig om naar een lokale telefoonwinkel te gaan. Ze zijn vaak bereid om je te helpen en kunnen proberen om het probleem op te lossen. Houd er wel rekening mee dat de medewerkers mogelijk geen andere taal spreken dan de taal van het land waarin je je bevindt.
4. Een internationale technische dienstverlener
Als je aan het reizen bent voor zaken en het is essentieel dat je 4G-verbinding werkt, kan je overwegen om een technische dienstverlener in te huren. Deze bedrijven gespecialiseerd in het verhelpen van technische problemen en het bieden van ondersteuning. Ze zijn vaak 24/7 bereikbaar en kunnen je snel helpen, zelfs als je je in een afgelegen gebied bevindt.
Kortom, er zijn verschillende opties die je kunt overwegen als je 4G-verbinding in het buitenland niet werkt. Probeer altijd eerst contact op te nemen met je mobiele provider en de klantenservice van je fabrikant. Als dat niet werkt, kan je overwegen om een lokale telefoonwinkel te bezoeken of een internationale technische dienstverlener in te huren.