Je zit in de auto op een koude winterochtend en het eerste waar je aan denkt is het inschakelen van de achteruitverwarming om de ruiten snel te ontdooien en te ontwasemen. Maar weet je eigenlijk hoe de achteruitverwarming werkt? We gaan dieper in op de werking van de achterruitverwarming en hoe het jouw autorijden comfortabeler maakt.
Wat is achteruitverwarming in auto?
Achteruitverwarming in auto is een functie die veel moderne auto’s hebben. Het werkt door warme lucht terug te blazen door de ventilatieopening aan de achterkant van de auto. Dit is vooral handig tijdens winterse omstandigheden wanneer de achterruit van de auto bedekt is met sneeuw of ijs. Het kan ook goed van pas komen wanneer er veel vocht aanwezig is in de auto, bijvoorbeeld na het regenen. Door achteruitverwarming krijg je een beter zicht op wat er zich achter je auto afspeelt, wat de veiligheid op de weg vergroot.
Het gebruik van deze functie is heel eenvoudig. Het enige wat jij hoeft te doen is de knop voor achteruitverwarming op het dashboard indrukken. De rest wordt automatisch voor je gedaan. De luchtstroom zal de achterruit ontdooien, waardoor deze weer helder te zien is en jij beter zicht hebt op achterliggend verkeer. Belangrijk om te weten is dat deze functie niet bedoeld is om de hele auto te verwarmen, maar alleen de achterruit. Zet daarom ook de verwarming en ventilatie aan, zodat je het niet te koud hebt in de rest van de auto.
Hoe werkt achteruitverwarming in auto?
Hoe werkt achteruitverwarming in een auto?
Achteruitverwarming in een auto is een handige functie die zorgt voor meer zicht en veiligheid tijdens het rijden in koude weersomstandigheden. Wanneer je de achteruitverwarming inschakelt, wordt er elektriciteit door de dunne draden in het achterraam van je auto gestuurd. Hierdoor worden de draden warm, waardoor het ijs en de condens die zich op het raam hebben gevormd, smelten en verdampen. Hierdoor krijg je weer goed zicht op de weg en worden eventuele gevaarlijke situaties vermeden.
Hoe gebruik je achteruitverwarming in een auto?
Om achteruitverwarming in je auto te gebruiken, moet je eerst de auto starten. Afhankelijk van het type auto waarin je rijdt, bevindt de knop of het schakelaar voor de achterruitverwarming zich op verschillende plaatsen. Raadpleeg daarom het instructieboekje van je auto als je niet weet waar de knop zich bevindt. Als je de knop hebt gevonden, druk je erop en zie je dat de achterruit een beetje donkerder wordt. Dit betekent dat de achterruitverwarming nu aan staat en zijn werk doet. Laat de verwarming enkele minuten aan staan, waarna het ijs en de condens vanzelf zullen smelten.
Waarvoor kun je achteruitverwarming in een auto gebruiken?
Achteruitverwarming in je auto is handig bij temperaturen onder het vriespunt, wanneer ijs en condens zich gemakkelijk op je achterruit kunnen vormen. Dit kan voor gevaarlijke situaties op de weg zorgen, omdat je minder zicht hebt op het verkeer achter je. Je kunt de achteruitverwarming in je auto ook gebruiken om te voorkomen dat je ruitenwissers vastvriezen aan je achterruit. Door de achteruitverwarming te gebruiken, voorkom je dat je ruitenwissers beschadigd raken wanneer je ze inschakelt. Achteruitverwarming is dus niet alleen handig voor veiligheid, maar ook voor het behoud van je auto.
In het kort over achteruitverwarming in auto
- Met achteruitverwarming kun jij de achterruit van je auto verwarmen.
- De verwarming zorgt ervoor dat sneeuw en ijs sneller smelten op de achterruit.
- Hierdoor hoef jij niet meer te krabben of te wachten tot de auto ontdooid is.
- Achteruitverwarming verbetert jouw zicht en veiligheid tijdens het rijden.
- De verwarming is eenvoudig in te schakelen met een knop op het dashboard.
- Het verbruikt weinig energie en heeft nauwelijks invloed op het brandstofverbruik.
- Achteruitverwarming is een handige optie voor auto’s die veel buiten staan in de wintermaanden.
- Het vermindert de kans op beschadigingen aan de achterruit door krabben of ijskrabbers.
- Achteruitverwarming is een standaardoptie op veel nieuwe auto’s, maar kan ook achteraf worden ingebouwd.
- De verwarmingselementen zijn vrijwel onzichtbaar en bevinden zich achter de achterruit.
Problemen met achteruitverwarming in auto?
Als jij afhankelijk bent van de achteruitverwarming in je auto, dan is het belangrijk om te weten welke problemen zich kunnen voordoen. In deze lijst vind je mogelijke oorzaken en oplossingen voor achteruitverwarmingsproblemen.
1. Gebarsten achterruit
Wanneer jij een barst in de achterruit hebt, kan de achteruitverwarming niet naar behoren functioneren. Gebarsten ruiten laten lucht en vocht door, wat de bedrading van de achteruitverwarming kan beïnvloeden en veroorzaken dat de verwarming gaat werken. Daarom is het belangrijk de ruit zo snel mogelijk te laten repareren.
2. Slecht werkende thermostaat
Als de thermostaat van de achteruitverwarming niet goed werkt, kan de verwarming oververhit raken of zelfs niet goed werken. Dit kan leiden tot kortsluiting of andere problemen. Laat een reparateur de thermostaat controleren en indien nodig vervangen.
3. Beschadigde bedrading
Beschadigde bedrading kan invloed hebben op de werking van de achteruitverwarming en kan gevaarlijk zijn. Het is belangrijk om bedrading die gebroken, gescheurd of verbrand is snel te vervangen om potentieel gevaarlijke situaties te voorkomen.
4. Verouderde of beschadigde zekeringen
Zekeringen zijn belangrijk om de veiligheid van het elektrische systeem van het voertuig te garanderen. Als de zekeringen in jouw auto verouderd of beschadigd zijn, kan de achteruitverwarming niet naar behoren werken. In dat geval is het nodig deze te vervangen.
5. Versleten achterruitverwarmingselement
Net zoals bij andere onderdelen van de auto kan het achterruitverwarmingselement verslijten na verloop van tijd. Dit kan ervoor zorgen dat de verwarming niet meer goed werkt en kan leiden tot problemen met veiligheid. Een reparateur kan het element vervangen zodat de achteruitverwarming weer naar behoren werkt.
6. Problemen met de sensor
Sommige auto’s hebben een sensor die automatisch de achteruitverwarming inschakelt wanneer de temperatuur onder een bepaald punt daalt. Als de sensor niet goed werkt, kan dit leiden tot problemen met de achteruitverwarming. Laat daarom dit onderdeel door een professional controleren.
7. Slechte aarding
Een slechte aarding is een veelvoorkomend probleem bij achterruitverwarming. Dit kan leiden tot een storing in de achterruitverwarming en kan ook tot meer ernstige problemen leiden. Laat de aarding daarom zo snel mogelijk controleren door een professional.
8. Problemen met de schakelaar
Als de schakelaar van de achteruitverwarming niet goed werkt, kan dit leiden tot problemen met de werking ervan. In sommige situaties werkt de achteruitverwarming misschien niet wanneer je de schakelaar aan en uit zet. Laat daarom de schakelaar controleren en vervangen indien nodig.
9. Slecht contact tussen bedrading en achterruit
Als de bedrading niet goed aangesloten is op de achterruit, kan dit leiden tot slechte werking van de achteruitverwarming. Laat daarom de connectoren controleren en vervang indien nodig.
10. Problemen met de ventilator
In sommige gevallen draait de ventilator die lucht tegen de achterruit blaast niet goed en dat kan de werking van de achteruitverwarming beïnvloeden. Als de ventilator niet meer goed werkt, kun je dit laten repareren of de vervanger door een professional.