Jij rijdt regelmatig op de snelweg en ziet vaak borden met de tekst ‘trajectcontrole’. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Bij een trajectcontrole meet een camera je gemiddelde snelheid over een bepaald traject. We leggen je uit hoe dit precies werkt.
Wat is trajectcontrole?
Trajectcontrole is een systeem dat snelheidsovertredingen controleert over een vast traject. Dit wil zeggen dat er aan het begin en het einde van een bepaald traject camera’s zijn die de snelheid van elke auto die langs rijdt meten. Het traject tussen deze camera’s wordt dan berekend en de gemiddelde snelheid van de auto wordt bepaald.
Als je te snel rijdt over het traject dan zal je een boete ontvangen. Het voordeel hiervan is dat de bestuurder niet onmiddellijk beboet wordt voor een korte periode van te snel rijden. Dit maakt de controle betrouwbaarder omdat op deze manier enkel chauffeurs die over een langere afstand te snel rijden, beboet worden. Bovendien is trajectcontrole een vorm van automatische handhaving, waardoor er minder politieagenten op de weg nodig zijn.
Hoe werkt trajectcontrole?
Hoe werkt trajectcontrole?
Trajectcontrole werkt door middel van camera’s die op verschillende plekken langs een weg zijn geplaatst. Deze camera’s registreren de snelheid van voertuigen die voorbijrijden en leggen deze informatie vast. Vervolgens berekent een computer hoe lang de auto over het traject heeft gedaan en wat de gemiddelde snelheid was. Zo kan worden bepaald of een bestuurder te hard heeft gereden en een boete moet krijgen.
Wat kun je met trajectcontrole?
Met trajectcontrole kun je snelheidsovertredingen detecteren en beboeten. Deze methode van snelheidscontrole wordt met name gebruikt op wegen waar vaak te hard wordt gereden en waar veel ongelukken gebeuren. Door automatisch te controleren of bestuurders zich aan de toegestane snelheid houden, wordt de verkeersveiligheid vergroot en het aantal ongevallen verminderd.
Waarvoor kun je trajectcontrole gebruiken?
Trajectcontrole kan worden gebruikt voor verschillende doeleinden, zoals het bestraffen van hardrijders en het vergroten van de verkeersveiligheid op drukke wegen en snelwegen. Daarnaast kan trajectcontrole ook worden ingezet om de doorstroming op de weg te verbeteren en files te verminderen. Doordat bestuurders automatisch meer rekening houden met hun snelheid, wordt de kans op opstoppingen kleiner en kunnen verkeersdeelnemers sneller hun bestemming bereiken.
In het kort over trajectcontrole
- Je wordt op diverse punten gecontroleerd tijdens het rijden op een bepaald traject,
- De snelheid wordt gemeten over een bepaalde afstand,
- Er wordt gebruik gemaakt van camera’s voor de meting,
- De gemiddelde snelheid over het hele traject wordt berekend,
- De snelheidslimiet wordt gecontroleerd,
- Het doel is het bevorderen van de verkeersveiligheid,
- De boete wordt automatisch berekend en verstuurd naar de eigenaar van het voertuig,
- Het kan worden aangegeven met borden waar de controle plaatsvindt.
Problemen met trajectcontrole?
Als je vaak gebruikmaakt van de snelweg, ben je vast bekend met trajectcontrole. Maar wist je dat er ook problemen kunnen ontstaan bij deze vorm van snelheidscontrole?
1. Onnauwkeurige metingen
De trajectcontrole kan soms onnauwkeurige metingen opleveren, waardoor jij onterecht een boete kan krijgen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer er sprake is van slecht weer of wanneer er veel verkeer op de weg is.
2. Technische defecten
Het komt wel eens voor dat de trajectcontrole technische problemen heeft, waardoor jij niet correct wordt geregistreerd. Bijvoorbeeld wanneer de camera’s niet goed functioneren of wanneer de software niet up-to-date is.
3. Problemen met kentekens
Als er iets mis is met jouw kentekenplaat, kan dit ook voor problemen zorgen. Bijvoorbeeld wanneer de plaat beschadigd is of wanneer er een fout in de registratie staat. In dat geval zal de trajectcontrole jouw auto niet correct registeren en kun jij ten onrechte een boete krijgen.
4. Fouten in de uitvoering van de regels
De personen die verantwoordelijk zijn voor het instellen en uitvoeren van de regels voor de trajectcontrole kunnen ook fouten maken. Zo kunnen zij bijvoorbeeld de verkeerde tijden instellen of de maximumsnelheid niet correct aangeven. Dit kan er toe leiden dat jij onterecht een boete krijgt.
5. Problemen met identificatie
Soms kan het voorkomen dat jouw auto niet goed wordt geïdentificeerd door de trajectcontrole. Bijvoorbeeld wanneer jouw voertuig erg lijkt op een ander voertuig of wanneer de camera’s niet goed zijn opgesteld. Hierdoor kan jij onterecht een boete krijgen.
6. Privacy-gerelateerde problemen
Trajectcontrole kan ook leiden tot privacy-gerelateerde problemen. Zo worden jouw gegevens geregistreerd en opgeslagen, wat kan leiden tot ongewenste profiling of het lekken van jouw informatie. Daarnaast kan trajectcontrole ook leiden tot nieuwe vormen van surveillance, wat invloed kan hebben op jouw vrijheid en privacy.
7. Kosten voor jou als automobilist
Trajectcontrole wordt vaak gezien als een gemakkelijke manier om automobilisten te beboeten. Hierdoor kan het voorkomen dat jij als automobilist veel kosten maakt in de vorm van boetes. Dit kan zorgen voor financiële problemen en kan ook bijdragen tot negatieve gevoelens richting overheid en politie.
8. Verminderde verkeersveiligheid
Het idee achter trajectcontrole is het verhogen van de verkeersveiligheid. Echter, het kan ook zorgen voor verminderde verkeersveiligheid wanneer automobilisten meer op hun snelheidsmeter letten dan op de weg en andere verkeersdeelnemers. Daarnaast kan trajectcontrole leiden tot lagere verkeersstromen en meer files als automobilisten langzamer rijden om boetes te vermijden.
9. Verminderde efficiency
Het instellen en uitvoeren van trajectcontrole kost de overheid veel geld en tijd. Hierdoor kan het voorkomen dat de efficiency van de overheid lager wordt wanneer er meer aandacht wordt besteed aan trajectcontroles dan aan andere belangrijke zaken. Bovendien kan trajectcontrole leiden tot meer werk in de vorm van het afhandelen van boetes, waardoor er minder tijd is voor andere belangrijke taken.
10. Competitie tussen verschillende vormen van surveillance
Trajectcontrole is één van de vele vormen van surveillance op de weg. Dit kan leiden tot een soort competitie tussen de verschillende vormen van surveillance, waarbij ze elkaar in de weg kunnen zitten. Bijvoorbeeld wanneer er te veel camera’s worden geplaatst of wanneer er dubbele regels worden ingesteld. Dit kan leiden tot verwarring en onduidelijkheid voor automobilisten.