Je zit rustig achter je computer en opent je e-mail. Maar wat is dat? Geen nieuwe berichten? Je ververst de pagina, maar nog steeds niets. Je begint je nu af te vragen of er iets mis is met je e-mail. Waarom ontvang je geen nieuwe berichten meer? Het kan erg frustrerend zijn als je problemen hebt met het ontvangen van e-mails en je geen idee hebt hoe je dit kunt oplossen. We gaan enkele veelvoorkomende problemen bespreken en hoe je deze kunt oplossen.
Problemen met e-mail ontvangen?
Heb jij regelmatig problemen met het ontvangen van e-mails? Wij hebben een lijst samengesteld met oplossingen waarmee jij deze problemen kunt oplossen en weer moeiteloos jouw berichten kunt ontvangen.
1. Controleer je spamfilter
Soms worden e-mails per ongeluk gefilterd door je spamfilter en belanden ze in je spammap. Controleer daarom regelmatig je spammap om te zien of er daar e-mails zijn die je had moeten ontvangen.
2. Controleer je inbox instellingen
Misschien heb je per ongeluk je inbox instellingen aangepast waardoor sommige e-mails niet in je inbox binnenkomen, maar in een andere map belanden. Controleer daarom je inbox instellingen en pas deze aan als dat nodig is.
3. Controleer je contactpersonenlijst
Het kan zijn dat de e-mails die je niet ontvangt afkomstig zijn van een onbekende afzender die niet in je contactpersonenlijst staat. Controleer je contactpersonenlijst en voeg zo nodig nieuwe contacten toe.
4. Controleer je mailbox capaciteit
Als je mailbox vol is, worden er geen nieuwe e-mails meer binnen komen. Maak daarom regelmatig je mailbox leeg en wis oude e-mails die je niet meer nodig hebt.
5. Controleer je internetverbinding
Soms kan een zwakke of weggevallen internetverbinding er voor zorgen dat je geen e-mails kunt ontvangen. Controleer daarom of je internetverbinding goed werkt.
6. Controleer je e-mail instellingen
Het kan zijn dat je e-mail instellingen per ongeluk zijn gewijzigd, waardoor je geen e-mails meer kunt ontvangen. Controleer daarom je e-mail instellingen en pas deze zo nodig aan.
7. Log uit en weer in
Soms kan het helpen om uit te loggen en weer in te loggen. Hiermee wordt eventuele foutieve data die in je browser of e-mailprogramma is opgeslagen, gewist.
8. Neem contact op met de helpdesk
Als je na alle bovenstaande stappen nog steeds problemen hebt met het ontvangen van e-mails, neem dan contact op met de helpdesk van je e-mailprovider. Zij kunnen je verder helpen met het oplossen van het probleem.
Wie kan helpen?
Als je problemen hebt met het ontvangen van e-mails, zijn er verschillende personen en bedrijven die je kunnen helpen. Hieronder hebben we er een aantal voor je op een rijtje gezet.
1. Je internet serviceprovider (ISP)
Allereerst kun je contact opnemen met je internet serviceprovider. Vaak zijn zij verantwoordelijk voor de hosting van je e-mailaccount en kunnen zij zien of er problemen zijn met hun diensten. Vraag hen om een diagnose en om mogelijke oplossingen voor het probleem.
2. Een IT-specialist
Als je denkt dat er iets mis is met je e-mailinstellingen of met je computer, kun je er ook voor kiezen om een IT-specialist in te schakelen. Zij kunnen verder onderzoeken wat er aan de hand is en een oplossing bieden.
3. De helpdesk van je e-mailprovider
Als je e-mailprovider bijvoorbeeld Gmail of Outlook is, kun je de hulp van hun eigen helpdesk inschakelen. Zij hebben vaak een speciale afdeling die zich richt op het oplossen van problemen van gebruikers.
4. Een antispam-filterprovider
Als je vermoedt dat je e-mails als spam worden gemarkeerd of geblokkeerd door een antispam-filter, kun je contact opnemen met de aanbieder van de antispam-filter. Vraag hen om het probleem te onderzoeken en oplossingen voor te stellen.
5. Je collega’s of vrienden
Het kan ook helpen om eens te vragen aan collega’s of vrienden of zij soortgelijke problemen ervaren. Misschien zit het probleem bij het verzenden van de e-mail, in plaats van het ontvangen ervan. Samen kunnen jullie dan op zoek gaan naar een oplossing.
Kortom, als je problemen hebt met het ontvangen van e-mails zijn er verschillende personen en bedrijven die je daarbij kunnen helpen. Denk goed na wat voor jou van toepassing zou kunnen zijn en schakel indien nodig de hulp in van een expert.